Barnbutiken Boomerang i Höör uppmuntrar till mer hållbar konsumtion genom second hand-kampanj

Idén med Boomerang – nytt och bytt för barn växte fram när Frida Moberg själv handlade begagnat till sin son och såg klara utvecklingsmöjligheter gällande hur utbudet organiserades och framhölls i butikerna. Nu två och ett halvt år efter sin start vill hon nå ut till ännu fler med budskapet och kampanjen #varannansecondhand, och hoppas även på att locka fler kunder till webbshopen.

Lättillgängligt i centrala Höör i mellersta Skåne ligger barnbutiken Boomerang – nytt och bytt för barn. Huvudkonceptet består i att privatpersoner lämnar in kläder och prylar mot kommission. Men som namnet antyder finns även ett nyproducerat sortiment. Detta för att underlätta för de som inte alltid vill köpa begagnat att göra mer hållbara val.

Det var när ägaren Frida Moberg som ensamstående småbarnsmamma själv köpte barnkläder på second hand av ekonomiskt intresse som tanken till den butik vi nu står i väcktes.

– Jag tyckte inte att utbudet framhölls så attraktivt och tillgängligt. Du vet, kläder liggande huller om buller i en stor korg till exempel, förklarar hon.

Oordning och otillgänglighet är motsatsen till känslan i Fridas butik. Kläderna hänger på galgar och är prydligt sorterade efter storlek. Skoutbudet är lätt överblickat på en hylla och väggställning. För att undvika ”loppis-känslan” är sortimentet noga utvalt och helhetsintrycket gör att hon lyckats rätt bra med detta.

För ett år sedan tilldelades verksamheten, som även finns som webbshop, Avfall Sveriges märkning Miljönär-vänlig butik. Nu satsar Frida ytterligare för att uppmana till mer hållbar konsumtion genom det egna initiativet #varannansecondhand. Med tävlingar och utmaningar i sociala medier vill hon uppmuntra till att vartannat inköp ska vara ett begagnat köp. Men miljöintresset har inte alltid funnits där:

– Det växte fram under uppstartsprocessen. När jag kollade runt för att se intresset för en sådan här butik fick jag också upp ögonen för de miljömässiga fördelarna med second hand, berättar Frida.

Under tiden vi pratar hinner några kunder, samtliga mammor med barnvagn, komma och gå och även göra några inköp. Konceptet med kommissionsförsäljningen verkar fungera bra. Många föräldrar som lämnar in kläder köper också med sig något som någon annan lämnat in. Frida är förstås nöjd med framgången och att kunna tillgängliggöra en tjänst som människor uppskattar och utnyttjar. Än så länge finns inga expansionsplaner, men fokus framöver kommer att ligga på att marknadsföra webbutiken och dra dit fler kunder.

Fastän verksamheten inte har någon fastställd miljöpolicy säger Frida att det finns ett medvetet tänk bakom det mesta. Vid frågan om hon har något tips för en mer klimatsmart livsstil knyter hon an till det område hon har valt att ägna sig åt:

– Mitt råd är att tänka på att saker har ett andrahandsvärde; att någon annan kan dra nytta av det och därför inte bara slänga sådant som är i fullgott skick och som någon annan kan få användning och glädje av.

Om målet med att under 2017 göra #varannansecondhand till ett begrepp lyckas återstår att se. Klart är att butiker som Boomerang uppmuntrar och gör det mer attraktivt att handla begagnat och därmed konsumera mer hållbart.

Författare: Jessica Viktorsson, praktikant, Medveten Konsumtion, 7 april 2017

Tags: