Tretusen kr

Som svar på den stora varumärkes- och konsumtionshetsen i samhället valde vi att göra något annorlunda. På Nordens Största Loppis, Återvinningsfesten i Hornstull 2019 lanserade vi second hand t-shirts till ett pris som är minst sagt högt. En märkeströja att vara stolt över – på riktigt. Den enda skillnaden mellan tröjan och de du vanligtvis hittar i fyndkorgen på loppis är en logga där det står “3000 kronor”.

– Vi ser hur “exklusiva” varumärken klistrar på sin logga på rätt ordinära kläder och säljer dem för hutlösa priser. Så vi tänkte att det skulle vara intressant att göra samma sak med en återbrukad t-shirt. Med en viktig skillnad: att här går pengarna till en god sak. Nämligen vårt arbete för att främja en mer hållbar konsumtion, säger Alexandra Davidsson, generalsekreterare för Medveten konsumtion.

– Köper man en svart t-shirt med en stor märkeslogga på gör man ju det för att visa att man har råd. Med den här tröjan tar vi det till nästa nivå. Samtidigt är det viktigaste för oss att väcka en diskussion kring konsumtions- och märkeshetsen – inte att tröjorna säljer bra, säger hon.

Vinsten från försäljningen av tröjorna går till vårt arbete att skapa fler medvetna konsumenter i omställningen till en smartare värld..

Vill utmana märkeshetsen i modebranschen

Ett multinationellt företag syr i ett fattigt land upp en svart t-shirt med sin logga på. Kostnaden uppgår till nästan ingenting. Sen fraktas den med flygplan runt halva jordklotet. Därefter hängs upp den upp i butik och säljs för 20 gånger mer än den kostade att göra.

Varför?
För att vi betalar för varumärken, vi betalar för loggor, vi betalar för att visa att vi har råd att betala. Därför har vi bestämt oss för att skapa en t-shirt som tillgodoser alla dessa behov. En snygg logga och ett äckligt högt pris – samtidigt som pengarna går till Medveten Konsumtions arbete för en hållbar värld, och påverkan på miljön är minimal.

Vi är en organisation som vanligtvis jobbar med att t ex hålla föreläsningar, och sprida råd och fakta om hållbar konsumtion. Anledningen till att vi valt att ge oss in i modebranschen är dels att väcka debatt, dels att dra in pengar till vårt arbete för ett samhälle fritt från konsumtionshets. Vanligtvis hade tröjan kostat 30 kronor, men nu har vi klistrat på en logga och säljer den för 3000 kronor.

Du kan kalla det high fashion – vi kallar det mode med ett högre syfte. 

Vill du ha din egna tröja för 3000 kr och samtidigt stötta vårt arbete mot en värld av cirkulenter?

Hör av dig

Läs mer om 3000 kronor här.