Annika Sundin är nyss invald som suppleant i vår styrelse. Hon är specialiserad inom hållbarhets- och förändringskommunikation, och har bland annat tagit fram Anticimex hållbarhetsarbete. Sedan 2019 driver hon det hållbara inspirationskontot MEDVETEN I STAN.

Min drivkraft är densamma som Medveten konsumtions – att få till förändring genom positiv förstärkning och goda exempel. Jag tror på den positiva förflyttningen och att vi tillsammans klarar omställningen. Ingen kan göra allt, men vi kan göra mycket genom att göra medvetna val. Vi börjar någonstans, tar ett steg och ett till. Störst skillnad gör vi genom sprida våra goda vanor till andra och får på så sätt med oss fler på tåget. Och så tror jag på att ha kul på vägen. Det är ett oerhört allvarligt område. Men utan glädje – ingen förändring!

Vad är medveten konsumtion för dig?

Det handlar om att i varenda val försöka vara medveten. Stanna upp någon sekund och tänka till före du gör varje val. Och sedan agera på det. Genom att tänka har vi gjort steg ett, men det är genom att agera som vi gör skillnad. Det handlar också om att använda det vi redan har, att vårda och laga det vi redan har och cirkulera genom att hyra, byta och köpa-sälja.

Kan en enskild person göra någon skillnad? Spelar det egentligen någon roll hur vi som individer agerar?

Ja! Alla våra val påverkar. Även de små. Det är jättebra att ta enskilda steg. Men det är genom att driva förändring som vi påverkar ordentligt. Det kan både göras genom att kontakta företag för att ta en diskussion kring förbättringar och genom att sprida dina goda vanor och på så sätt få fler att vakna upp och hänga på. Det är förvånansvärt lätt att påverka både butiker, restauranger och företag, det handlar bara om att vilja, våga – och vara lite envis.

Vad säger du till dem som säger att det är jobbigt att vara en medveten konsument?

Jag säger att det inte är sant. Det handlar bara om att få in vanan. Och orka sätta sig in i saker. Ett tips är att följa konton som är bra på dessa frågor så att du får tips och inspiration i vardagen. @medvetenkonsumtion såklart eller varför inte mitt konto @medveten_i_stan. Hela området hållbarhet utvecklas hela tiden och det kommer nya rön. Ibland får vi lära om och göra nya typer av val. Men jag vill också säga att alla inte kan göra allt och inte hela tiden. Vi ska såklart göra vårt bästa, men vi ska också ha kul på vägen. Utan glädje – ingen förändring. Du kan göra medvetna val inom precis alla områden – det är bara att börja. Och när du känner dig redo, sprid dina goda vanor till andra och börja influera fler till mer hållbara liv.

Hur ser du på Corona-krisen vad tror du att den för med sig när det gäller hållbar förändring?

Vi ritar om hela världen som vi kände den. Vi kommer inte kunna, eller vilja, gå tillbaka till det som var. Det gamla normala finns inte längre, det vi hade då var inte rimligt. Jag tror på något nytt! ”newmal” som innebär hållbara innovationer, hållbara samarbeten, digitalisering och hållbara nya affärsmodeller. Ur kriser föds alltid kreativitet. Så även denna gång – det är jag övertygad om. Dock tror jag att det kommer vara två läger – ett som driver hållbar förändring och ett som vill fortsätta som tidigare. Dem måste vi väcka upp och få med oss. Att beställa Kina-paket i parti och minut är ingen rättighet. Lyckligtvis är vi många som driver arbetet för en hållbar framtid. Jag hoppas på ett bättre samhälle där vi lever i harmoni med naturen. Där mindre konsumtion ger oss mer tid till viktiga saker som familj och vänner. Och där vi får andra sätt att mäta lycka och framgång än pengar.