På måndagen 10 mars träffades en god bit av Miljö-Sverige på ”Bortom trenderna”. Camino Magasin höll sin första stora konferens och här ägnades uppåt åtta timmar till att granska hållbarhetstrenderna under luppen och svara på frågan: Hur går vi från trend till norm?

Camino presenterade 9 hållbarhetstrender de har identifierat och gav sig an att fördjupa sig i vissa av dem lite närmre. Till hjälp fanns aktörer kopplade till hållbarhetssektor, på ett eller annat vis, som trendanalytikern Christina Cheng, författaren Per Granqvist, den välartikulerade komikern Fredrik Lindström, Mats-Eric Nilsson, författare och chefredaktör för magasinet Hunger och många fler såklart. Utöver detta höll publiken låda och ställde en och annan fråga under hashtaggen #caminotrend på Twitter.

Under förmiddagen genomsyrades dagen av diskussionen bland annat kring Delandets ekonomi, och att genom detta angreppssätt komma runt den allt mer ökande konsumtionen, att fylla människors behov snarare än begär. Per Granqvist menar att tillgång trumfar ägandet, mycket pekar på att en bytes/hyr/lånekultur allt mer går före ägande, något som så länge varit norm. Istället fokuseras det mer på tid, en av vår tid allt dyrbaraste ”ägodelar”, menar Fredrik Lindström.

I toppen slåss aktörerna om vem som har det mest innovativa hållbarhetsarbetet. Klädkedjan Houdini har börjat med kläduthyrning och på Klädjätten Hennes & Mauritz (H&M) kan vi numera panta kläder men å andra sidan samtidigt få kredit att handla nya produkter för. Coca Cola arbetar fram ett system som ska kompensera för deras massindustri och vattenförbrukning samtidigt som McDonalds har startat en panel för att diskutera hållbart kött i deras restauranger. Trendanalytiker Christina Cheng menar att dessa jätteaktörer sätter standarder för framtiden och att företagen har större makt än vad politiker någonsin kommer att ha. Men faktumet kvarstår, det är också dessa aktörer som även står för stor del av överkonsumtionen och trots ett hållbarhetarbete är fortfarande deras grundläggande mål att sälja allt mer.

Är det dessa aktörer som ska vara föregångare? Har vi helt enkelt inget annat val?

Omställningsrörelsen närmar sig, vi finner oss i en tillvaro där det är hippt att vara grön och vips så har den radikale miljöaktivistens åsikter blivit till hipstermat. Bill Clinton har blivit vegan och det coolaste hamburgehaket i stan är mer kända för sin vegoburgare än något annat på menyn. Ja, vi snackar vegovår, gamla husmorsknep som hamnat i nytt ljus, Makers & Strawbies, GreeNudge och mycket mer, så mycket miljö-nörderier så det hettar till om kinderna. För att försöka förstå hur dessa beteenden kan gå från hett till vardag, trendigt till normativt, diskuterades det vilt kring beteende, attitydsförändringar, värderingar och mänsklig vilja och rationalism. En hoppfull genre av entreprenörer kantades av villiga miljöentusiaster och mer skeptiska beteendevetare.

Trots långa, många och intressanta samtal och en kunskapsberikande dag i sin helhet återstår fortfarande frågan för mig hur vi når ut till resten som inte sitter i samma rum här och nu som oss. Så länge vi har DN motor i brevlådan (för övrigt Sveriges tjockaste dagstidning) men inte DN Miljö, har frågan inte fått den plats den förtjänar, som någon skrev på Twitter. Kan inte annat än hålla med.

Men med hjälp av goda förebilder, varandra som inspiratörer, fortsatt forskning kring vårt konsumtionsbeteende, nya perspektiv och ett öppet sinne kan vi fortsätta ta viktiga steg mot en hållbar framtid. Och många av oss är redan en bit på väg. Det blev vi påminda om idag.

Text: Jenny Lagergren
Foto: Jenny Lagergren

Tags: