Facebook förvandlas till en återvinningscentral när vi utmanar 1 miljon svenska hushåll att hitta en varsin pryl de inte längre behöver och sedan skänka bort den via plattformen Skänkes.se.

Utmaningen är en del av föreningens medverkan under kampanjveckan “Europa minskar avfallet” 19-27 november som vill motivera både företag och konsumenter att ta vara mer på varandras resurser.

Förutom aktiviteterna på Facebook twittrar vi loss med Avfall Sverige under taggen @minskaavfallet!

Joina du med!

FACEBOOK: En miljon giveaways!

Alla har vi något där hemma som vi känner att det är dags att göra sig av med. Med hjälp av facebook-appen Skänkes.se kan både företag och konsumenter anta utmaningen “En miljon giveaways” och ge bort varsin pryl som de inte har någon användning för längre. Man kan också enkelt tipsa vänner och kollegor om sakerna man själv och andra ger bort via Skänkes.se. Utmaningen pågår under kampanjveckan “Europa minskar avfallet” den 19-27:e november.

Genom att tillsammans skänka 1 miljon återanvändbara prylar under en vecka sparar vi dubbelt på miljön! Dels hamnar färre saker på soptippen när vi skänker istället för att slänga, dels slipper de som tar emot sakerna att köpa nytt.

Länk får även ett twitterkonto med taggen @sknkes.

TWITTER: @Minskaavfallet

Under kampanjveckan twittrar Medveten Konsumtion tillsammans med Avfall Sverige om deltagande projekt i kampanjveckan “Europa minskar Avfallet”. Tanken med aktiviteten är att samla och diskutera olika idéer hur man kan återanvända material.

Intresserade kan enkelt delta genom att twittra med taggen @minskaavfallet mellan 19-27 november. Man kan även lyfta fram andra som twittrar med taggen @minskaavfallet genom att retweeta, citera eller svara.

Mer om hur mycket vi slänger:

https://www.sopor.nu/renafakta.aspx

https://www.avfallsverige.se/statistik/europeisk-avfallsstatistik/ 

Tags: