För tredje året i rad har vi på Ekoguiden sprungit runt i Slottsskogen under tre dagar. Men inte för att kolla på djuren eller få motion utan för att Way Out West-festivalen har intar området så klart! Musik, vego-mat, sopsortering, diskussioner och funderingar har stått på schemat.

Precis som tidigare år har Wasa Allés krögare Mats Nordström, som blivit flerfaldigt belönad för sina ekologiska kokkonster, stått under ansvar för mat- och ölområdena under festivalen. Här fanns 6 olika rätter att välja på, samt diverse drycker. Priserna var höga och vi hörde en hel del klagomål från festivalbesökarna på hur lite öl en fick för pengarna. Vi säger dock hurra när vi får en öl, nytt för i år är nämligen att ölen är ekologisk, ett samarbete med Norrlandsguld. Och den dyra vegetariska burgaren smakar mycket gott trots allt.

Det är inte bara i Way Out Wests egna matområden som det ekologiska och vegetariska råder. Samtliga försäljare inne på området måste visa på ett ekologiskt arbetssätt och en förståelse för det miljömässigt smarta. Matvagnarna erbjuder allt från falafel till chiligryta eller friterad ost, med skiftande kvalitet. Eftersom kvaliteten verkligen var varierande skulle vi inför nästa år vilja se hur små torra bitar som skulle ersätta “kebab-köttet” kan få lika hög klass som den veganska taco-färsen för att inte förlora matkunder och såvida nya vego-ätare.

Det ramaskri som utbröt för tre år sedan när Way Out West valde att “go veggie” verkar vara ett minne blott. Att äta vegetariskt är alltså inte så svårt som många trodde när de skrev arga inlägg i sociala medier för tre år sedan, eller så har de bara lärt sig att det inte hjälper att klaga då argumenten för att äta mindre kött numera är självklart. När vi lämnar festivalområdet en natten är det inte en korvvagn som möter oss, utan en vagn med en vegetarisk paj som ser fantastisk god ut.

Nytt för i år är att Way Out West samarbetar med Naturskyddsföreningen och Oxfam. Tillsammans med Naturskyddsföreningen lanserades under festivalen en kampanj för att få politikerna att tänka mer på miljön. De vill ha en tågbom, cyckelchock och solrevolution! Alla festivalbesökare uppmanas att göra ett X och ta ett foto, lägga upp på sociala medier och tagga med #klimatmaxa för att visa sitt engagemang för politikerna. Det verkar som att många hakade på och vi hoppas verkligen att detta får effekt! Way Out West uppmanade dessutom alla VIP-besökare att donera en hundring till Naturskyddsföreningen eller Oxfam och deras aktuella kampanjer. Att de som har det lite bättre ska ge lite mer känns självklart!

Det känns förtorendegivande att Way Out West samarbetar med politisk och religiöst obundna föreningar utan vinstintresse. Festivaler verkar leva mycket på samarbeten med stora företag med mycket pengar för att gå runt. Samarbetena med Naturskyddsföreningen och Oxfam kompenserar till viss del att Way Out West samarbetar med företag som inte självklart klassas som hållbara, vilket vi på sikt naturligtvis hoppas på. Men så länge efterfrågan inte kan möta utbud på hållbara företag får vi acceptera detta.

I år var Oatly en av Way out West supportrar. Vi har sett var och varannan besökare springa runt med en havredryck eller smoothie i handen. En annan som syntes väl var Pantamera som gjorde oss påminda om att återvinna returflaskor, vilket kändes som att besökarna var duktiga på när vi såg att folk var mer noggranna med att sortera rätt i sopkärlen på området i år.

Vi väntar fortfarande på att andra stora festivaler ska haka på och fatta att det inte är svårt att vara hållbara och samtidigt leverera en rejäl festivalupplevelse, för visst är det så att även i år ligger Way Out West klart överst på listan som det mest hållbara festivalalternativet. Ett stort tack alla arrangörer för ett bra år och ännu mer engagemang för miljön!

 

Text: Emma Grundström och Lotta Magnander
Foto: Emma Grundström och Lotta Magnander
12 augusti 2014
Tags: