Nyckelhålet är Livsmedelsverkets symbol som är till för att hjälpa konsumenter att hitta hälsosammare livsmedel. Märkningen är oberoende och gratis att använda för företag med produkter som uppfyller kriterierna. Märkningen används även i Norge, Danmark, i Litauen, Makedonien och på Island. Produkter Färska och frysta grönsaker, färsk fisk, mejerivaror, bröd, oljor, färdigrätter och smörgåsar. Kriterier Nyckehålsmärkta livsmedel ska uppfylla ett…
Naturbeteskött är kött från djur som har betat på så kallade naturbetesmarker, d.v.s. hagmarker och strandängar som inte plöjts, konstgödslats, dränerats eller såtts. Naturbetesmarkerna fungerar som kolsänkor eftersom växternas rötter binder koldioxid i marken. Naturbetesmarkerna är också viktiga för den biologiska mångfalden eftersom de består av ett stort antal olika växtarter där insekter, fjärilar och vilda djur och fåglar trivs.…
KRAV-märkningen är uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan. Det innebär att KRAV uppfyller EU-förordningen för ekologisk produktion, men har utökat med regler för hygienregler vid frukt och grönt, produktionshjälpmedel, restauranger och storhushåll, samt fiske. Tillsammans med Svenskt Sigill arbetar KRAV för att integrera ett klimatregelverk och strävar mot att minska utsläppen av…
Marine Stewardship Council (MSC) driver ett certifierings- och miljömärkningsprogram och arbetar tillsammans med olika organisationer och företag för att främja hållbara fiskemetoder. En fisk- eller skaldjursprodukt som är MSC-märkt kommer från ett certifierat hållbart fiske. MSC har tre huvudprinciper med 28 detaljerade kriterier som de utgår från vid certifiering: Hållbara fiskebestånd – fisket ska utföras på ett sätt som ser…
I love eco är ICA:s egen serie av ekologiska produkter. De flesta produkterna har även andra märkningar som KRAV, EU:s ekologiska märkning, Fairtrade, UTZ eller Rainforest Alliance, vilket säkerställer att produkterna tas fram med hänsyn till människor, djur och miljö. Produkter Livsmedel som kaffe, kött, potatis, bananer och vindruvor, men även kläder. ICA I love eco Uppdaterad juni 2022
Honungsringen är en ideell förening som kontrollerar ursprung och kvalitet av honung och vax från svenska leverantörer. I analysen utgår man från honungsdirektivet (LIVSFS 2003:10) som bygger på EU-direktiv. Föreningen drivs inom Biodlingssektorn som en del av det Nationella programmet. Produkter Honung och vax. Kriterier Enligt EU förordning nr 1169/2011 om livsmedelsinformation till konsumenten ska det tydligt presenteras information om…
Global Organic Textile Standard (GOTS) är en internationell märkning för kläder och textil som omfattar både sociala och miljömässiga krav. GOTS syftar till att underlätta för konsumenten att välja textilprodukter där ett helhetsperspektiv tagits med hänsyn till både miljö och socialt ansvar genom hela kedjan. Kedjan innefattar odling, plockning, beredning och tillverkning av själva plagget. Produkter GOTS-märkningen gäller för naturfibrerprodukter,…
Garant är ett varumärke från Axfood där man strävar efter att bli bättre på att göra mer hållbara val. Garant Eko är en serie livsmedel som är certifierat ekologiska genom t.ex. KRAV eller EU-ekologiskt. Garant Såklart är en serie hudvårdsprodukter som är Svalan- och Svanen-märkta, samt klimatsäkrade av Tricorona Climate Partner. Kriterier Miljöhänsyn Transporter sker via tåg eller lastbil…
FSC är en förkortning av Forest Stewardship Council. Det är en oberoende, internationell medlemsorganisation som verkar för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar. FSC utvecklar regler och rekommendationer för ett ansvarsfullt bruk av skogen. Systemet är frivilligt och globalt, vilket betyder att den som vill följa reglerna kan certifiera sitt skogsbruk genom att ta visa…
Fair Wear Foundation (FWF) är ett flerpartsinitiativ där företag, fackföreningar och organisationer gått samman för att förbättra de anställdas villkor vid produktion av textilier, kläder och skor. Företag kan ansluta sig genom att acceptera och implementera FWF:s arbetsnormer (CoLP) i hela sin leverantörskedja samt vidta åtgärder för att förbättra där det behövs. På så sätt skapar de förändring både hos…