Vi konsumenter intresserar oss mer för hållbara alternativ när vi handlar. Men hur konsumerar vi i början av 2014? Hur kommer de framtida konsumtionsvanorna att se ut? Medveten Konsumtion har frågat tre insatta om konsumtionstrender.

Trenden går mot att butiker och företag kommer att erbjuda tjänster som informerar om de produkter som konsumenten redan har köpt, säger Magnus Kroom är utvecklingschef på bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.

Jag var i New York för en vecka sedan och gick in i en Apple-butik. Det var fullt med folk i affären, men de var inte där för att handla Apples nya produkter utan för att lära sig mer om de datorer och Ipads som de redan har köpt.

Kroom tror att vi kommer att se fler butiker och varumärken som informerar om hållbara alternativ när vi ska handla mat till exempel. Sidor som Blocket.se som säljer begagnade varor kommer att spela en större roll inom handeln i framtiden.

Jag tror det var en väckarklocka för ett antal år sedan när personer som Al Gore belyste hur miljön och sociala förhållanden påverkas av vår konsumtion. Det är först nu det har börjat märkas i handeln. De flesta stora företag har fokus på hur de kan bli bättre ur miljö och rättvisesynpunkt.

Som konsumenter har vi stor makt att påverka butiker, vilka varor de ska ta in och sälja. Det kommer troligen bli oerhört viktigt framöver att konsumenter och företag dansar i takt. Att det finns ett samspel som gör det tydligt att rättvisemärkt och miljövänligare också kommer att kosta mer för att det ska finnas människor på företagen som kontrollerar hela tillverkningen av en vara eller produkt.

Enligt Ulrika Holmberg, ekonom och föreståndare vid Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet är det inte så tydligt att trenden går mot en hållbar konsumtion.

Konsumtionen ökar överlag. Vi konsumerar mer än vi gjorde förut men vi är också mer miljömedvetna när vi konsumerar. Det finns till exempel fler produktutvecklare som protesterar mot att du som konsument måste köpa en helt ny dator när du i själva verket bara kan byta ut några chip i den du har. När ekonomin går sämre som det har gjort i och med den ekonomiska krisen, så kan vi se en miljömedvetenhet växa fram kring konsumtion. Länder som Grekland och Italien har blivit mycket bättre på att ta hand om, och laga det man redan har, för att de har varit så illa tvungna. På så sätt blir det ett mer etiskt grönt sätt att leva.

Christina Cheng, trendanalytiker på Silver designbyrå, ser en utveckling där det kommer bli nästan pinsamt att ha köpt något för ett för lågt pris. Enligt Cheng har vi tappat prisuppfattningen.

Det är ett skifte där vi köper färre saker men med högre kvalitet. Det kommer inte att innebära att vi som konsumenter kommer att sluta handla kläder på butiker som H&M, men det kommer med all sannolikhet finnas utrymme i butikerna för mer miljömedvetna och rättvisemärkta val. Världens ledande innovativa företag jobbar redan med hållbar utveckling. Allt fler företag har börjat se affärsnyttan av att ställa om produktionen, och jobba miljö och hållbarhetsmedvetet med sina produkter. De ser att det blir en riskminimering på sikt att tänka mer miljömedvetet.

Vi lever i en så transparent värld nu, där det är oerhört lätt att få information kring hur produkter tillverkas. På så sätt blir det pinsamt att prata pris. Det kommer att signalera okunskap när vi som konsumenter handlar något som vi vet är alldeles för billigt.

Vi får hoppas att trenden går mot ett bättre samspel kring företag och konsumenter. Att butiker gör det tydligare för oss vad som är bra ur hållbarhetssynpunkt. Att vi slipper känna oss pinsamma över att ha köpt fel produkter. Det är i alla fall min förhoppning.

Text: Felix Martin

Tags: