Denna veckan pågår Stockholms modevecka med visningar och mässor. Medveten Konsumtions Jennie Johansson undrar varför det är så svårt att hitta hållbara alternativ hos några av landets ledande modemärken.

Idag vet de flesta av oss hur modeproduktionen ser ut. Vi har sett på nyheterna hur textilarbetare i Bangladesh brinner inne på grund av låsta nödutgångar och undermåliga säkerhetsrutiner, hur färgare i Indien är blåfärgade upp till knäna och hur våra sandblästrade jeans orsakar stendammslunga hos turkiska arbetare.

Samtidigt vet vi att branschen har Codes of Conduct, förenas i tex Fair Wear Foundation och Swedish Textile Water Initiative för att gemensamt förbättra arbetsvillkoren för textilarbetarna och att fler och fler varor blir certifierade med GOTS, EU-blomman och Svanen. Men när vi väl står där i butiken, var finns produkterna? Är det inte dags för en bransch som lever på att vara framåt, innovativ och nyskapande att visa att de är just det?

Vi svenskar köper i snitt 24 kilo kläder och andra textilier per år och person. För mig känns det därför extra viktigt att de nya plagg jag köper är ekologiska eller etiskt producerade. Jag letar efter en klänning. Har bestämt mig för att köpa ett nytt plagg och kan pynta de extra slantarna. Mitt enda krav är att jag vet att plagget jag köper är ekologiskt eller etiskt producerat. Märk väl: inte både och. Bara att en viss ansträngning gjorts för att minska påverkan på miljö och människorna som har producerat plagget. Jag kliver innanför dörrarna på flagshipstore efter flagshipstore i Stockholms city i en allt mer desperat jakt på en festblåsa jag kan stå för. Efter sju butiker och lika många besvikelser ger jag upp. Ingenstans har jag sett några märkningar på hangtags eller etiketter. Personalen verkar närmast förolämpad och mest av allt förvirrad när jag frågar efter miljöbra plagg. Jag går hem tomhänt och undrar hur ska jag kunna vara en medveten konsument om jag inte vet att alternativen finns?

I stort sett i varenda kvartesbutik kan man idag hitta ekologisk mjölk, rättvisemärkta bananer och svenska äpplen. Varje ICA-handlare med självaktning skyltar med exklusiv Fairtrade-märkt choklad från Ecuador och på Coop i Sisjön och Luleå finns ett helt “greenroom” med miljömärkta produkter. Jag kan som konsument välja att stödja de producenter vars arbete jag vill stödja. Men när jag köper kläder går jag bet. 

Visst finns det undantag. Nudie använder 100% ekologisk bomull i sina jeans och är glada att berätta om det både i butik och på sin utmärkta hemsida. Några av de stora kedjorna märker ut sina hållbara alternativ med etiketter på plaggen och flertalet mindre modemärken experimenterar med återbruk och hållbara material.

Men det är inte dem jag pratar om. Jag pratar om modemärken med hög profil och modegrad som har makten att sätta standard i modebranschens Sverige. De som visar på Berns under Mercedes Benz Fashion Week i veckan. Det är dessa märken som syns på modebloggar, i tidningar och på kändisar. Det är just de som, naturligtvis tillsammans med ovan nämnda aktörer, har möjlighet att göra skillnad. Våga göra säsongens imageplagg hållbart och framförallt; våga berätta om det. Använd er förstasida på hemsidan för att berätta om produktionsvillkor, arbetsförhållanden och ekologiska material. Tala om det med en etikett. Skylta upp er A-yta med de hållbara alternativ ni har. Utbilda er personal. Visa att det är viktigt. Ni är i position att ändra på spelreglerna.

Är det inte dags att hållbarhet blir på modet?
 

Tags: