Vecka 2 av Sommar med Ekoguiden är det dags för Stockholms redaktör Sandra Swartling att ta sig an våra sociala medier. Hon har också skrivit en krönika med tankar kring hållbarhet och hur det kommer sig naturligt för någon att handla medvetet men inte för en annan samt avslutar med handfasta och klimatsmarta tips.

Varför är det så självklart och enkelt för dig att återvinna, fastän kompisen aldrig lyckas sortera en endaste plastflaska? Eller hur kommer det sig att du handlar ekologiskt eller närodlat, medan en annan inte bryr sig alls? Alltså, varför kämpar vissa för att vara miljömedvetna medan andra inte är lika engagerade?

Jag vill stanna vid frågan över hur olika beteenden ter sig, och vad som faktiskt gör att vi bryr oss olika mycket om något så avgörande som vår natur. Förhoppningsvis kommer jag också fram till hur även den mest obrydda kan bli lite mer medveten.

När det kommer till att ändra en åsikt, så spelar det oftast ingen roll hur mycket någon annan tjatar och prackar på en med siffror och undergångsdomar. Vi människor lyssnar oftast bäst till det som redan bekräftar vår världsbild eller passar in på vår självbild, så attitydförändringar genom uppmaning och övertalning är svårt.

I många fall har det visat sig mer effektivt att ändra sitt beteende först, så får attityden sedan hänga på. Kanske låter det konstigt, men det är ju i princip det vi tvingas till som små. En vuxen säger åt oss vad vi ska göra och senare förstår vi varför och tycker, allt som oftast, att det låter vettigt. Din omgivning påverkar dig att ändra ditt beteende, syskonet äter kanske vegetariskt vilket gör att du också börjar göra det. Detta leder till att du går med i Djurens Vänner och snart argumenterar du för djurens rättigheter. Inte så konstigt egentligen, vi vill ju gärna ha anledningar bakom våra handlingar. Det kan förklaras ytterligare med det tjusiga begreppet Kognitiv Dissonans, vilket är vad vi upplever om vi gör någonting som inte ligger i linje med våra åsikter och värderingar. Det jag syftar på är att det ibland tycks vara lättare att få någon att ”bara börja göra något”, istället för att gå och hoppas på en förändring i attityd. För attityder är mycket mer svåråtkomliga. Men, eftersom vi inte vill verka motsägelsefulla, kan vi ändra våra attityder så att de förklarar vårt beteende. För oss själva och för andra.

Detta är ofta en del av hur ett engagemang ”växer fram”. Som barn kanske vi är ute i naturen mycket, och på så sett lär vi oss att värna om den. Alla är inte så lyckligt lottade att de har en stark koppling till naturen som gör att de vill agera ansvarsfullt gentemot den. Det har lyfts fram som viktigt att hitta tillbaka till en upplevd samhörighet med naturen. Jag håller med om detta. Men för alla kanske det inte kommer vara det som avgör. Det vore mödosamt att omprogrammera alla vuxna till naturälskare. En del människor kommer fortsätta att älska storstan, shopping och att åka taxi. Det måste finnas fler sätt att bidra till en bättre miljö. Att vara miljövänlig ska kunna komma enkelt även för den oengagerade. 

Här kommer vi in på samhälleliga förändringar, på en högre nivå. Vi har lätt att tycka att det är politiker som ska ta tag i det, att det är deras ansvar. Detta är dock negativt ur flera aspekter- dels tar det lång tid att förändra på en högre nivå, men vi får inte heller glömma vårt eget ansvar i det hela. Att det är vi som bygger upp samhället. Tur nog så vaknar andra aktörer till liv och ser potential i hållbara verksamheter, eftersom det finns ett uppenbart behov och i våra västerländska samhällen även en trend för detta. Ännu är det fortfarande svårt att som privatperson leva helt rätt ur miljösyn. Som jag hörde när jag lyssnade på Miljöpodden, blir en något av en eremit när en försöker, och så vill de flesta inte leva. Här ligger ett stort problem. Vårt samhälle är inte uppbyggt för att främja hållbarhet och miljömedvetenhet, vilket både jag och ni kan ge en massa exempel på med allt ifrån konsumtion och slit och släng till massproduktion av kött.

Systemförändringar måste ske, men inte behöver vi rulla tummarna i väntan på dem. Flera mindre aktörer kan inspirera till medvetna beteenden och få utvecklingen i det här området att ta fart. Ju fler som hänger på, desto mer normaliserat blir det och troligtvis blir även tanken bakom, miljöhänsynen, uttryckt av allt fler. Ett exempel är de nya matsvinns-apparna. En bra lösning som riktar sig till stor-konsumenter i staden, en annars mer svåråtkomlig målgrupp. Personer som ofta äter ute kan bidra till att minska matsvinnet genom att köpa billigare mat som annars skulle slängas, något som enligt mig  låter medvetet. I och med att de gör detta, efter att ha lockats av att det är billigare och känns bra, kommer de antagligen börja inspirera andra att ta efter. Vips så har en kanske annars stereotyp stadsbo med inte-så-hållbara vanor blivit en miljöförespråkare.

Kanske låter detta som en väldig förenkling av ett stort dilemma. Men ju fler som är inkörda i miljötänket, desto lättare blir det att genomföra större förändringar. Desto mindre onormal en upplever sig vara på grund av sin strävan att bete sig klimatsmart, desto fler blir villiga blir att anpassa sig efter det rådande  klimathotet. Det måste kännas rätt och väldigt många, som inte är naturälskare alla redan, behöver andra lockbeten och inspiration för att ändra sina vanor.

Avslutningsvis tänkte jag dela med mig av vardagsinspiration som hjälper mig i mina miljöval.

När det gäller mat:

  • följa veganska profiler på instagram. Är du köttätare, börja med att leta upp vegetarisk inspiration
  • besöka veganska/vegetariska restauranger
  • hitta en enkel, miljösnäll vardagsrätt att falla tillbaka på när inspirationen saknas
  • googla upp vilka fiskar som är okej att äta om du är fiskätare

För kläder/konsumtion:

  • Fråga efter återvunna material. Det blir allt vanligare, både hos kedjor som And Other Stories och Weekday. Såklart också hos mindre butiker.
  • Köp veganska skor. Vagabond har en bra kollektion som heter Non Animal, där delarna även lätt går att återvinna samt att produktionen sker i Sverige. I alla butiker kan skor återvinnas.
  • Använd din  konsumentkraft. Du får vara krånglig, men var gärna trevlig också 😉

Allmänt:

  • Lyssna på Miljöpodden och Klimatpodden. De tar upp och diskuterar aktuella ämnen
  • Följ miljöaktörer så som Naturskyddsföreningen, Medveten Konsumtion eller varför inte Cow Spiracy på sociala medier för att få matnyttig info regelbundet om varför du bör vara miljömedveten
  • Var stolt över dina små steg och berätta för andra om dem!
Tags: