Julen har länge förknippats med konsumtion och överflöd. Under december månad översvämmas vi av reklam, rabatter och kampanjer som uppmuntrar oss att köpa nya saker – både till oss själva och till våra nära och kära. Men i skuggan av den pågående klimatkrisen är det dags att ompröva vår syn på julhandel och konsumtion. I vår rapport, Framtidens julhandel – inom planetens gränser, undersöker vi hur vi kan förändra våra köpbeteenden för att leva mer hållbart och inom planetens gränser.

Framtidens julhandel

Att förändra en så enorm apparat som den svenska julhandeln görs inte över en natt. Det är också svårt att som enskild julfirare agera hållbart i ett ohållbart samhälle som översköljer oss med köpbudskap under många, långa veckor fram till högtiden. Men vi måste börja någonstans.

Med rapporten Framtidens julhandel – inom planetens gränser vill vi och Klimatklubben därför syna julhandeln och dess effekter i sömmarna, och samtidigt presentera en hållbar väg framåt. 

Rapporten är tänkt som inspiration och vägledning till konsumenter, eftersom vi vet att en majoritet av svenskarna är villiga att göra livsstilsförändringar för klimatet – 9 av 10, enligt en undersökning av Verian/TV4 (december 2023). Och med den knappa tid vi har att bekämpa klimatkrisen och dess effekter blir konsumentmakt ett viktigt verktyg. Men rapporten är också tänkt som en knuff i rätt riktning för alla företag som är en del av julhandeln – för allt ansvar ska aldrig läggas på individen. Det behöver bli mycket lättare att göra rätt och svårare, eller helst omöjligt, att göra fel. Och såväl butikerna som producenterna har lika stor makt att förändra invanda beteenden till det bättre som att förstärka de ohållbara normer som råder idag. Här behövs ett större ansvarstagande, från alla branscher.

Framtidens julhandel inom planetens gränser bygger vi tillsammans. Och ja, kära politiker – ni är också inbjudna att hjälpa till.

Cirkulär ekonomi – en ny jultradition

En central idé i vår rapport är att tänka cirkulärt – att vara en cirkulent. En cirkulent är en person som strävar efter att låna, hyra, dela och vårda saker istället för att köpa nytt. Det innebär att vi värdesätter återanvändning och gemenskap framför överdriven konsumtion. Under julen kan vi alla göra skillnad genom att:

  • Välja secondhand och ge bort återbrukade eller vintage-julklappar.
  • Ge bort upplevelser istället för fysiska produkter, vilket både minskar avfall och skapar minnen.
  • Prioritera hållbara och långlivade produkter som är bättre för både miljön och plånboken.

Rapporten släpps i samband med att vi utser Årets medvetna julklapp. Dessutom har vi i år samlat en lista på hela 206 hållbara julklappar. Årets medvetna julklapp är ett samarbete med Klimatklubben.

Se även inslaget i Nyhetsmorgon den 12 november om att fira en hållbar jul.

Nyhetsmorgon Medveten konsumtion Årets medvetna Julklapp 2024 och 206 hållbara julklappstips

STÖD OSS