Circular Monday (f.d White Monday) är dagen för cirkulär konsumtion som infaller måndagen innan Black Friday varje år. Det är en svensk kampanj som vuxit till en global kampanj. Syftet är att sprida företag som erbjuder cirkulära produkter och tjänster, och uppmuntra till cirkulär konsumtion som är skonsam för både plånbok och planet.
Vi på föreningen är stolta över att ha hjälpt till att bygga upp och anordna den globala kampanjen Circular Monday tillsammans med grundaren mellan åren 2018-2020, och deltar fortsättningsvis i kampanjen som organisation. T ex så anordnar vi debattartiklar, event och andra projekt i samband med kampanjen. Ett av dessa är Hela Sverige Cirkulerar. Vi fick in nyordet Cirkulent år 2020 i svenska nyordslistan, en viktig milstolpe för att skapa fler sådana.
På bilden ovan ser ni när vi tog kampanjbilden för Circular Monday under 2019, på Epicenter i Stockholm. Det var fantastiska tider att organisera kampanjen, men som en organisation som kännetecknas för att ligga i framkant, var det sen dags för oss att röra oss vidare mot nya höjder, säger Alexandra Davidsson, fd Generalsekreterare för Medveten Konsumtion.
Resultat vi hjälpte till att skapa från start 2017 till 2019
30 → 555 deltagande buddies – företag, influencers och organisationer
1 → 23 länder (and counting)
0 → 10+ events i 3 länder
6 → 74 miljoner exponeringar av kampanjhashtagen
… och hundratals artiklar, blogginlägg, tv-inslag och radiointervjuer!
Du kan läsa mer om kampanjen här.